Tiedote 5.12.2017 Monikulttuurikeskus Glorian puheenjohtaja Susanna Huovinen: Kotoutumisesta uusi vientituote

5.12.2017

Monikulttuurikeskus Glorian hallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Susanna Huovisen (sd.) mukaan Suomen tulisi nostaa uuden, ensi keväänä eduskuntakäsittelyyn tulevan kotoutumislain kunnianhimon tasoa. Suomi voisi toimia onnistuneen kotoutumisen mallina, ja onnistuessamme voisimme saada kotoutumisesta uuden vientituotteen, Huovinen esitti puhuessaan Glorian ja Jyväskylän Kansalaisopiston yhteisessä itsenäisyyspäivän juhlassa.

Huovisen mukaan uudessa kotoutumislainsäädännössä tulisi panostaa vahvasti eri toimijoiden väliseen koordinaatioon ja yhteistyöhön. Lisäksi kotoutumiseen vaadittava taloudellinen tuki on turvattava. – Tärkeintä olisi ottaa ihmiset kotoutumisen keskiöön; kysyisimme, kuuntelisimme ja kunnioittaisimme. Toivon, että hallitus ottaa tosissaan lakiehdotukseen lausuntokierroksella annetun kriittisenkin palautteen, Huovinen korosti.

– Vaikka kuva Suomesta ja meistä suomalaisista olisikin viime vuosina monipuolistunut tai monikulttuuristunut, olisi virhe olettaa, että Suomi olisi aina ollut yksi kuva, yksi ilme tai yksi mieli ja kieli. Koko historiamme ajan Suomessa on elänyt monenlaisia ja monenuskoisia ihmisiä. Onkin turha haikailla jonkin sellaisen Suomen perään, jota ei itse asiassa ole koskaan edes ollut olemassa.

Huovinen painotti, että mietintä tulisi kohdistaa siihen, miten voimme vahvistaa asemaamme maailmassa, jossa menestymisen ehtona on kyky tehdä yhteistyötä toisten kanssa. – Monet haasteemme eivät ole ratkaistavissa yhden maan tai edes Pohjoismaiden välisellä yhteistyöllä. Käpertyminen sisäänpäin taas ei ole mahdollista ilman, että sillä olisi merkittäviä kielteisiä vaikutuksia Suomen vientiin, kilpailukykyyn ja työllisyyteen, totesi Huovinen.

Glorian itsenäisyyspäivän juhla järjestettiin nyt kymmenennen kerran, ja juhlasta on tullut tärkeä osa monikulttuurikeskuksen toimintaa. – Me Gloriassa koemme olevamme merkittävä tekijä ihmisten kotoutumisessa, mutta luomme myös valtavasti mahdollisuuksia kantasuomalaisille tutustua kanssaihmisiin, muualta tänne tulleisiin lähimmäisiimme. Tämä päivä ja juhla tarjoavat muualta tänne tulleille tilaisuuden kiinnittyä Suomen historiaan. Samalla rakennamme myös tulevaisuutta, johon kuuluu eri kieliä ja kansallisuuksia, Huovinen sanoi.

Lisätiedot: