Tiedote 19.9.2017 Ex-ministeri Susanna Huovinen: Hallituksen alkoholiesitys lisää haittoja ja terveyseroja

19.9.2017

– Alkoholilain kokonaisuudistus on tarpeellinen, sillä laki on monin paikoin vanhentunut. Aina kun alkoholilakia muutetaan pitää kyetä tasapainoilemaan elinkeinopolitiikan, työllisyyspolitiikan ja terveyspolitiikan välillä. Hallitus on puolensa tässä tasapainoilussa valinnut, sillä alkoholin saatavuutta esitetään lisättäväksi ja häviäjänä on kansanterveys, toteaa viime kaudella valmistelua ministerinä vetänyt kansanedustaja Susanna Huovinen (sd.)

Huovisen mukaan on erittäin myönteistä, että suomalaisten alaikäisten alkoholinkäyttö on vähentynyt viime vuosien aikana. Tämä hyvä suuntaus ei kaipaa kompastuskivekseen kaupan hyllyille nyt esitettäviä limuviinoja. – Viime kaudella saimme aikaan erittäin edistyksellisen lain koskien alkoholimainontaa. Sen tavoitteena oli erityisesti lasten ja nuorten suojeleminen alkoholimainonnan usein vääriä mielikuvia tarjoavalta maailmalta. Hallituksen alkoholilakiesitys vie nyt saavutettua kehitystä väärään suuntaan, Huovinen toteaa.

Susanna Huovinen sanoo, että elinkeinoelämän esille nostama alkoholin matkustajatuonti on noussut alkoholilain yhteydessä tarpeettoman suureen rooliin. – On selvää, että emme halua verotuottojen valuvan muualle, ja lisäksi matkustajatuontiin on liittynyt myös piirteitä, jotka eivät ole yhdenmukaisia suomalaisen lainsäädännön kanssa. Matkustajatuonti on kuitenkin vain yksi osa alkoholipolitiikkaa ja sen nostaminen keskiöön tuntuu erikoiselta varsinkin nyt, kun Virossa on tehty ja tehdään merkittäviä veronkorotuksia. Eikö olisi kannattanut ensin katsoa näiden päätösten vaikutukset, kysyy Huovinen.

Susanna Huovinen sanoo, että hänen kokemuksellaan Suomessa on lähes mahdotonta käydä kokonaisvaltaista, harkittua ja asiallista alkoholipoliittista keskustelua. – Jos puhuu viinasta ja sen haitoista tai saatavuuden lisäämisen vaikutuksista, saa helposti tiukkapipon maineen. Samaan aikaan maksamme vuosittain yhteisistä verorahoista miljarditolkulla alkoholihaittoja järjestyshäiriöinä, poliisin resursseina, terveydenhuollon kustannuksina, työstäpoissaoloina – puhumattakaan inhimillisistä vaikutuksista, joille on vaikeaa määrittää hintaa. Kun kuuntelee alkoholialan etujärjestöjen puhetta, tuntuu, että emme puhu lainkaan samasta aiheesta, ja aivan kuin bisneksen kasvattaminen ei olisi näiden tahojen agendalla lainkaan, vaan vain matkustajatuonnin kuriin saaminen, Huovinen hämmästelee.

Susanna Huovisen mielestä ikävin piirre keskustelussa on se, että vedotaan suuren osan suomalaisista hallitsevan alkoholinkäyttönsä ja kaikki lainsäädäntö näissä asioissa on holhousta. – Tällaisella puheella syyllistetään ne tuhannet ja taas tuhannet suomalaiset, joiden alkoholinkäyttö ei ole hallinnassa. Heistä tehdään reppanoita, joista meidän muiden ei tarvitse välittää. Tässä on vain se ongelma, että kenestä tahansa voi tulla tissuttelija tai alkoholisti. Varsinkin päivittäistavarakaupassa myytävien panimotuotteiden myyntihän on kasvanut viime vuosikymmeninä reippaasti. Niille suomalaisille, joille alkoholi on jo ongelma tai siitä on muodostumassa ongelma, saatavuuden kasvattaminen ja alkoholiprosentin mahdollinen nostaminen eivät ole hyvä uutinen. Keppana voidaan vaihtaa neloseen, ja haitat ihmiselle itselleen sekä usein myös hänen lähipiirilleen kasvavat. Panimo- ja alkoholiteollisuus ei nimittäin vielä ainakaan ole kyennyt osoittamaan, että haitat eivät esitetyillä muutoksilla lisääntyisi, Huovinen muistuttaa.

Lisätiedot: