Tiedote 19.10.2017 Kansanedustaja, Vallin puheenjohtaja Susanna Huovinen: Uudistamisessa ei pidä hukata vuosikymmenten työtä

Kansanedustaja, ex-peruspalveluministeri Susanna Huovisen (sd.) mukaan sote-ratkaisussa tulee turvata kaikkien suomalaisten laadukkaat palvelut ilman, että hinnasta muodostuu este oikea-aikaisten ja laadukkaiden palveluiden saannille. Huovinen avasi Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Vallin juhlaseminaarin liiton puheenjohtajan ominaisuudessa torstaina 19.10. Helsingissä.

-Sote-ratkaisussa eri kokoisten järjestötaustaisten toimijoiden toimintaedellytykset pitää kyetä turvaamaan. Muuten hukkaamme osaamista ja tietoa, jota ilman uuden rakentaminen ei ole mahdollista. Palvelujen tulee aina tukea ihmisten itsemääräämisoikeutta, mahdollisuutta vaikuttaa omiin asioihinsa ja olla vanhuuden ja sairaudenkin keskellä ennen muuta oman elämänsä aktiivinen toimija, kansalainen ja kuntalainen isolla koo-kirjaimella, Huovinen korostaa.

Huovinen muistuttaa, että uudistamisen innossa ei pidä hukata jo rakennetun hyvinvoinnin peruskiviä.

-Yksi näistä peruskivistä on eittämättä suomalainen kansalaisyhteiskunta ja järjestöjemme tekemä työ kansalaisten hyväksi. Me Vallissa uskomme, että suomalaisten järjestöjen tuottamille, ei voittoa tavoitteleville palveluille on käyttöä nyt ja tulevaisuudessa. Kehityssuunta – josta olemme saaneet jo monissa kunnissa esimakua – jossa pääomasijoittajataustaiset yritykset valtaavat vanhusten palveluiden markkinoita, on huolestuttava.

Valli juhlistaa seminaarillaan 100-vuotiasta Suomea tarkastelemalla ikäihmisten parempaan arkeen liittyviä kysymyksiä. Jo vuodesta 1992 Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli on julkistanut Vuoden Isovanhemman ja vuodesta 1985 on Vallin aloitteesta vietetty Isovanhempien päivää, lokakuun kolmantena lauantaina.

Huovinen pitää juhlan teemaa korkeassa arvossa ja toteaa, että isovanhemmat voi hyvin nostaa juhlan sankareiksi.

-Jo edesmenneet isovanhempamme ja nykyiset isovanhemmat ovat kaikki osallistuneet yhteisen isänmaan rakentamiseen usein kovalla ja määrätietoisella työllä. Tuon työn tunnukseksi voisi ehkä nostaa lauseen: Lapsille parempaa. Sukupolvien välinen vuorovaikutus ja toistemme elämäntilanteiden erilaisuuden ymmärrys ansaitsee kaiken tuen, Huovinen päättää.

Lisätietoja: